Skandiabanken är, vilket egentligen inte är så svårt att lista ut, en bank som ägs av Skandia, och vars verksamhet bedrivs helt via Internet och per telefon. Man har förvisso ett kontor i Stockholm, men man tar inte emot några besökare där, utan alla kundrelationer sker per distans. Skandiabanken är inte den enda bank som har denna affärsmodell, och därför kan kallas för en internetbank, men det är en av de första bankerna som började med denna affärsmodell i Sverige. Man startade nämligen sin bankverksamhet redan år 1994, och var då en renodlad telefonbank. Man var även bland de första bankerna i Sverige (tillsammans med Barclays Bank) som hade en Internetbank. Detta skedde nämligen redan år 1995.
Personlig rådgivning erbjuds på ca. 50 orter i Sverige vid behov.
Skandiabanken finns i både Sverige och Norge, men de har inget samband sinsemellan idag, trots att det var så från början. Sedan år 2015 är dock den norska Skandiabanken ett helt eget företag, utan något koppling till svenska Skandiabanken. Med anledning av den gemensamma historian finns det dock flera likheter den svenska och den norska banken emellan, även om skillnaderna också är många och verkar bli fler hela tiden.
Ända sedan starten har Skandiabanken räknats som en nischbank, och man erbjuder inte heller idag ”alla tjänster” som en traditionell bank erbjuder. Därför kan Skandiabanken inte räknas som en fullservicebank. Man erbjuder t.ex. inte många företagstjänster för företagskunder, utan man riktar sig helt och hållet till privatpersoner och kör hårt med mottot att man är banken utan avgifter i sin marknadsföring. Man har inte heller några egna uttagsautomater och andra liknande tjänster. Trots detta har man dock vunnit flera bankpriser och fått flera fina utnämningar, t.ex. Årets Bank en gång, samt Årets Internetbank en gång. Trots att Skandiabanken valde en väldigt udda inriktning i jämförelse med andra banker när man först startade råder det därför ingen tvekan om att man lyckats med det man gör!
Betygsatt av: Locon.se
Betyg: 90/100